My Dear Friend, If You Want To Receive Very New And Hot Entry, Follow Me Here

Let Me have An Easy Way To Reach You Back

Please Press Once And I'll Press YoursToo

Your IP Address is:

Need Another Language For This Site?

Servise Peti Sejuk & Penyamanan Udara

Exchange Banner With Me?

Gaya View.
Copy and paste this code into your web:

Very Hot Entry You Might Like

Read Popular Malaysia News Paper Daily

Updated Everyday. Just Follow Here:
Popular Malaysia News Paper

Tuesday, September 20, 2011

Tips Hidup Harmoni

Anda Tidak Perlu Memenangi Setiap Pertelingkahan Akurlah kepada ketidaksepakatan.

Pertelingkahan memang lazim berlaku dalam kehidupan. Pertelingkahan berlaku antara ahli keluarga, misalnya antara adik-beradik. Pertelingkahan berlaku antara sahabat. Pertelingkahan berlaku antara kawan. Pertelingkahan berlaku antara suami-isteri. Pertelingkahan berlaku antara rakan sepejabat. Pertelingkahan berlaku kepada sesiapa pun. 


Perkara-perkara yang menjadi isu pertelingkahan berkisar kepada perkara-perkara kecil yang terlalu remeh sehingga kepada perkara-perkara besar yang lebih komplek. Pertelingkahan ini lazimnya berlaku antara dua individu yang mempunyai pandangan yang berbeza dan bertentangan mengenai sesuatu isu sehingga pertelingkahan itu terjadi. Soalnya ialah bagaimana pertelingkahan itu boleh diselasaikan? Inilah perkara yang sangat penting. Penyelasaian.

Jika dua individu yang bertelingkah mengenai sesuatu perkara itu masing-masing menegakkan pandangan sendiri terhadap perkara yang menjadi isu pertelingkahan, sampai bila pun pertelingkahan itu tidak akan dapat diselasaikan. Apa pun, pertelingkahan itu sendiri bukanlah isu utama. Siapakah diantara dua individu yang bertelingkah itu yang patut mengalah agar pertelingkahan itu dapat diselasaikan dan tidak berlarutan?

Siapa yang menang dan siapa yang kalah dalam sesuatu pertelingkahan, bukanlah perkara utama. Perkara yang menjadi inti kepada sesuatu pertelingkahan ialah siapa yang mengalah. Bunyi seolah-olah yang mengalah itu yang harus dipertanggungjawab kepada pertelingkahan tersebut. Tidak. Tidak semestinya.

Orang yang berani mengalah dalam sesuatu pertelingkahan ialah orang yang benar-benar prihatian untuk menyelasaikan kemelut yang sedang dihadapi oleh dua individu, dan dia tidak semestinya kalah. Malah orang yang senang mengalah ialah orang yang berhati luhur. Fikrikan.

Hidup harmoni bukanlah mengenai siapa yang menang dalam sesuatu isu pertelingkahan, tetapi hidup harmoni ialah bagaimana anda mencari penyelasaian terhadap pertelingkahan tersebut, dan akur kepada ketidaksepakatan jika itu dapat menyelasaikan pertelingkahan tersebut.

No comments: