My Dear Friend, If You Want To Receive Very New And Hot Entry, Follow Me Here

Let Me have An Easy Way To Reach You Back

Please Press Once And I'll Press YoursToo

Your IP Address is:

Need Another Language For This Site?

Servise Peti Sejuk & Penyamanan Udara

Exchange Banner With Me?

Gaya View.
Copy and paste this code into your web:

Very Hot Entry You Might Like

Read Popular Malaysia News Paper Daily

Updated Everyday. Just Follow Here:
Popular Malaysia News Paper

Monday, July 16, 2012

Tension Bila Pemandu Lain Potong Kiri?

Di tengah-tengah kesesakan lalulintas dengan deretan kenderaan yang berkilometer panjang, destinasi yang dituju masih berpuluh kilometer di depan, jam menunjukkan keadaan yang cemas - 10 minit jam lapan pagi, pada hal time masuk meeting dengan Pengarah Urusan harus tepat jam lapan pagi. Macam mana ni? Aduh, stress, pening, tension dan semuanya jadi macam kelam kabut!

Begitulah antara emosi dan perasaan pemandu-pemandu yang sering terperangkap dalam kesesakan lalulintas. Tak kiralah di mana pun anda memandu, pasti keadaan ini sedikit sebanyak menimbulkan 'tension' di benak.

Malah ada satu hal yang benar-benar menambahkan 'ketensionan' ini: pemandu lain senang-senang potong lorong dan ikut laluan kiri. Sebenarnya laluan ini bukanlah sebahagian dari jalanraya melainkan bahu pembahagi tepi jalan. Selagi kenderaan mereka boleh lalu sesempit mana pun laluan tersebut, mereka tetap akan 'ratah' laluan tersebut. "Dasar pemandu 'bolong'!", kadang kala aku mengerutu sendirian.

Sifat-sifat alamiah sesetengah pemandu ini sukar untuk dijangka. Ada yang memandu sesuka hati tetapi apabila sesuatu kecelakaan berlaku, mereka salahkan kita pula. Mereka cakap tak pasang signal-lah, mata taruh matalah dan ada yang lebih teruk lagi, "bayar, kalau tak bayar pukul"!

Sepatutnya peradaban manusia dah semakin tinggi, sepatutnya tinggilah juga adab sopan semasa memandu. Ini tidak, dan setiap masa kejadian kemalangan semakin meningkat, jiwa yang 'melayang' pun semakin meningkat juga.

Setakat mana 'ingati orang yang tersayang' semasa memandu berkesan?

6 comments:

abc123456785 said...

setuju, semua orang juga pasti akan merasakan hal yg sama jika mengalamai hal yang seperti ini

Aida Omar said...

betul2.. sangat tension, kadang2 terkejut pun ada tetiba je.

Obat tradisional sakit pinggang said...

nice post,,,,

the tempo of life said...

memang tension

Obat asam urat herbal said...

makasih banyak atas semua info nya ,,,

Obat tradisional stroke said...

info yan sangat bagus nie gan dan sangat menarik,,,,,,